Gör arbetsintervjun enklare med rekrytering i Stockholm

Att anställa en person med rätt kompetens och personkemi har blivit något av en vetenskap. Alla som någon gång har varit med om till exempel rekrytering i Stockholm under det senaste decenniet vet vilket omfattande process där är att hitta kvalificerade medarbetare. 

Förr i tiden kunde man mer eller mindre hoppa mellan arbetsplatser med kort varsel, en verklighet som inte längre är aktuell. I varje fall inte på samma sätt som tidigare.

Det första jobbet eller mitt i karriären?

Det är en omständig process att hitta rätt människa till rätt plats, speciellt om det senare visar sig att det inte alls fungerar som tänkt. För om det svenska regelverket kring den anställda gör att man har mycket skydd – skulle man kunna anse att det är tvärtom för arbetsgivaren.

Har man väl passerat provanställningen på sex månader är det väldigt svårt att få en anställd att lämna sin plats om det inte sker självmant.

Inte undra på att arbetsgivare är väldigt måna om att det ska bli rätt från allra första början.
Naturligtvis finns det numera en hel bransch som växt fram ur behovet att hitta rätt person till rätt plats. Love My Office är ett av företagen i denna bransch. Här arbetar man med att skapa hållbara arbetsplatser där både arbetsgivaren och den anställda känner att allt känns rätt.

Det viktigaste är som vanligt att vara ärlig och tydlig i sin roll som både arbetsgivare och potentiell anställd. På så sätt jobbar man efter det som faktiskt är istället för att bygga ett luftslott som sedan går upp i rök. Om nu luftslott kan göra det.

Ser man sitt yrkesliv ur ett långsiktigt perspektiv, en resa där man steg för steg bygger upp sina erfarenheter och sin kompetens, blir det också lättare att förstå vilken roll som man ska ha ute i arbetslivet.

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *